• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
מחקרים

בריאות שינה רב-מימדית ורטינופתיה סוכרתית: סקירה שיטתית ומטה-אנליזה

מחקרים אחרונים קשרו בין בריאות שינה לקויה ודום נשימה חסימתי בשינה עם רטינופתיה סוכרתית, סיבוך מיקרו-וסקולרי נפוץ של סוכרת

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Sleep Medicine Reviews, החוקרים ערכו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שבדקה את הקשרים בין בריאות שינה רב-ממדית (משך, שביעות רצון, יעילות, תזמון/סדירות וערנות), דום נשימה חסימתי בשינה (OSA), ומלטונין עם רטינופתיה סוכרתית (DR).

בסך הכל, נכללו ארבעים ושניים מחקרים. תוצאות המחקר הדגימו כי שינה ארוכה, אך לא קצרה, הייתה קשורה באופן מובהק ל-DR עם יחס סיכויים של 1.41 (רווח בר-סמך 95% 1.21, 1.64). בנוסף, שביעות רצון ירודה של שינה הייתה קשורה באופן מובהק ל-DR עם יחס סיכויים של 2.04 (רווח בר-סמך 95% 1.41, 2.94). יעילות וערנות שינה לא היו קשורים ל-DR, בעוד שהיה מעט מידע על תזמון/סדירות השינה.

נוסף לכך, הימצאות של OSA היה קשור באופן מובהק ל-DR עם יחס סיכויים של 1.34 (רווח בר סמך 95%  1.07,1.69). יתרה מכך, לאלו עם DR היו רמות מלטונין/מטבוליט מלטונין נמוכות משמעותית מאלה ללא DR, הבדל ממוצע סטנדרטי של 0.94- (רווח בר-סמך 95%: 1.44-, 0.44-). החוקרים גם בדקו האם טיפול ב-OSA עם לחץ אוויר חיובי מתמשך (CPAP) הוביל לשיפור ב-DR בחמישה מחקרים. התוצאות היו מעורבות בין מחקרים, אך יתרונות פוטנציאליים נצפו בחלקם.

לסיכום, סקירה זו מדגישה את הקשר בין בריאות שינה רב-ממדית לקויה לבין DR.

מקור:

Multidimensional sleep health and diabetic retinopathy: Systematic review and meta-analysis. Matthew Simonson, Yanliang Li, Bingqian Zhu, J. Jason McAnan et al. Sleep Medicine Reviews April 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  רטינופתיה סוכרתית,  סוכרת,  שינה,  דום נשימה חסימתי בשינה,  מלטונין
תגובות