• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
מחקרים

זיהוי פגיעה במסילות וברשתות עצביות בקרב חולי טרשת נפוצה

השהייה בין התגובה הקדמית-אחורית לתגובה הצידית-אמצעית עשוייה לשמש להערכת תקינות רשתות הקשורות לזריזות הידיים

פגיעה בזריזות הידיים הינה מאפיין מרכזי של מוגבלות בקרב אנשים הסובלים מטרשת נפוצה פרוגרסיבית (PMS). מאחורי תופעה זו נמצאת פגיעה בשלמות של המסילה הקורטיקו-ספינאלית (CST) ושל המוח הקטן, כמו גם שיבוש של רשתות עצביות בקליפת המוח, שקשה להעריכן באמצעות הטכניקות המקובלות כיום. לעומת זאת, גרייה מוחית מגנטית (TMS) עשויה לשמש ככלי יעיל להערכת תקינותם של מסלולים מוטוריים בתוך קליפת המוח.

מחקר שפורסם בכתב העת Multiple Sclerosis Journal נערך במטרה לבחון מתאמים (קורלציות) נוירופיזיולוגיים של לקות מוטורית ביד, בבקרב חולי טרשת נפוצה פרוגרסיבית.

לצורך כך, ביצעו החוקרים גרייה מוחית (MEP) של האיזור המוטורי הראשי בקליפת המוח מלפנים לאחור (AP) אצל 30 חולי טרשת נפוצה פרוגרסיבית, ו-15 נבדקים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת. גירוי מסוג זה מפעיל בעקיפין את המסילה הקורטיקו-ספינאלית באמצעות מסלולים רבי-סינפסות. בנוסף, השתמשו החוקרים בזרם מכוון מן הצד אל האמצע (LM) וכך הביאו להפעלה ישירה של המסילה.

כמו כן, ערכו החוקרים הערכה קלינית של הזריזות והכוח של הנבדקים, באמצעות מבחן nine-hole peg test , הערכת האחיזה והצביטה, ושימוש בסולם MRC.

בקרב חולי PMS עם הפרש השהיה AP-LM של 2.5 סטיות תקן מעל ממוצע קבוצת הביקורת (33%) נצפתה פגיעה בזריזות הגפיים העליונות, ללא הבדל בכוח. באופן דומה, קיצור של ההשהיה היה גורם מנבא של זריזות לקויה (R2 = 0.538, p <0.001), אך לא של ירידה בכוח. לעומת זאת, השהיות MEP מוחלטות היו במתאם רק עם הכוח בגפיים העליונות (אחיזה: R2 = 0.381, p = 0.014; MRC: R2 = 0.184 ,p = 0.041).

לסיכום, ניתן להשתמש בקיצור השהיית AP-LM לצורך הערכה של תקינות הרשתות מרובות-הסינפסות בקליפת המוח, שמעורבות בפגיעה בזריזות.

מקור:

Pisa, M et al. Multiple Sclerosis Journal. 2021 Jul;27(8):1222-1229. doi: 10.1177/1352458520960374

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת נפוצה,  גרייה מוחית,  מוטוריקה
תגובות