מחקרים

המהלך הטבעי של דלקת מפרקים מוקדמת במטופלים עם כאבי ירך

במחקר זה נמצא כי מרבית המטופלים שהתייצגו עם תלונות ראשונות של כאבים בירך, קיבלו תוך 10 שנים טיפול באמצעות החלפת פרק הירך או שנותרו עם תסמינים יציבים

צילום רנטגן של מפרקי הירך (צילום: אילוסטרציה)
צילום רנטגן של מפרקי הירך (צילום: אילוסטרציה)

במחקר CHECK שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases, חוקרים בחנו את מהלכה הטבעי של דלקת מפרקים ניוונית (OA) של הירך, בקרב אוכלוסיית מטופלים עם התייצגות ראשונה של תלונות ירך.

הנתונים נאספו במועד תחילת המחקר, ולאחר 2, 5, 8 ו-10 שנים, אודות המשתתפים מה-Cohort Hip and Cohort Knee study אשר סבלו מסימפטומים מוקדמים של דלקת מפרקים ניוונית של הירך. נעשה שימוש בסטטיסטיקה תיאורית בכדי לנתח את המהלך הטבעי של תלונות ירך, ביחס לסימנים קליניים ותסמינים, תפקוד גופני ותכונות רדיוגרפיות של דלקת מפרקים ניוונית (ROA). בסך הכל השתתפו במחקר 588 מטופלים עם תלונות ירך ו-86% השלימו מעקב בן 10 שנים.

החוקרים מצאו כי במהלך 10 שנות המעקב, 12% (69 משתתפים) עברו ניתוח החלפת ירך (HR), נראתה עליה ב-ROA של הירך (ניקוד Kellgren ו-Lawrence של 2 ומעלה) מ-19% ל-49% ועליה בכמות המקרים הקליניים של OA לפי הקריטריונים של ה-American College of Rheumatology מ-27% ל-43%. כלל המדדים בסולמות Western Ontario ו-McMaster Osteoarthritis Index וכן הפעילות הגופנית נשארו קבועים בממוצע במהלך 10 שנות המעקב, למטופלים שלא עברו HR. שיעור השימוש במשככי כאבים עלה מ-43% בעת תחילת המחקר ל-50% 10 שנים לאחר מכן.

החוקרים סיכמו כי 1 מתוף 9 מטופלים עם בעיות מוקדמות בירך טופל באמצעות ניתוח HR במהלך 10 שנות המעקב. בסך הכל, נראו יותר מקרים של OA של הירך, אך פחות תלונות בנוגע לסימנים קליניים ותסמינים, וכן תפקוד גופני. ניתן לומר בזהירות, כך הם מציינים, שלאחר 10 שנים, המתייצגים עם תלונות ראשונות של כאבים בירך או שקיבלו טיפול באמצעות HR או שהתסמינים שלהם נותרו יציבים.

מקור: 

van Berkel AC, Schiphof D, Waarsing JH, et al. Ann Rheum Dis. 2021;80(4):487-493. doi:10.1136/annrheumdis-2020-218625

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים ניוונית,  החלפת ירך,  התייצגות
תגובות