מחקרים

יעילות אלגוליקס בהפחתת כאב על רקע אנדומטריוזיס

אנליזה משולבת מדגימה כי אלגוליקס יעילה בהפחתת תסמיני דיסמנוריאה, כאב אגני שאינו קשור בווסת ושיפור איכות חיים באוכלוסייה מגוונת של נשים

18.08.2021, 14:51
כאבי אגן, אנדומטריוזיס (צילום: שאטרסטוק)

אלגוליקס הינה תרופה פומית הפועלת במנגנון של אנטגוניזם לקולטן ה-GnRH. מחקרים קודמים הדגימו כי אלגוליקס מפחיתה באופן מובהק תסמיני דיסמנוריאה וכאבי אגני שאינו קשור בווסת (non-menstrual pelvic pain-NMPP) בנשים עם כאבים בינוניים-קשים משניים לאנדומטריוזיס.

במחקר שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת BMC Women's Health, חוקרים ביצעו אנליזה משולבת של שני מחקרי הפאזה 3 הפיבוטליים, Elaris Endometriosis I ו-Elaris Endometriosis II. החוקרים ביקשו לבחון את היעילות של אלגוליקס ואת ההשפעה של התרופה על איכות חיים הקשורה בבריאות (HRQoL) בתת-קבוצות של נשים עם מאפייני בסיס שונים המייצגת אוכלוסיה של נשים ב"עולם האמיתי". במסגרת מחקרי ה-Elaris Endometriosis אלגוליקס ניתנה במינון של 150 מ"ג פעם ביום או 200 מ"ג פעמיים ביום ל-1,686 נשים בגילאי 18-49. מבין המשתתפות בשני המחקרים 76.2% סיימו את משך הטיפול שהוגדר המחקר.

תת הקבוצות כללו חלוקה לפי גיל (נשים צעירות מגיל 25 שנים, 25-35 שנים ומעל 35 שנים), BMI (קטן מ-25 ק"ג/מטר רבוע, 25-29.9 ומעל 30 ק"ג למטר רבוע) מוצא אתני, חומרת תסמינים על פי מספר סולמות קליניים, זמן מאבחנת המחלה, שימוש בתרופות אנלגטיות בתחילת המחקר, שימוש קודם באנלוגים ל-GnRH, טיפול הורמונלי קודם ורקע קודם של הריון.

תוצאות המחקר הדגימו כי שיעור הנשים שהשיגו הפחתה משמעותית קלינית בדיסמנוריאה ו-NMPP היה דומה ברוב תת-הקבוצות שנבדקו וכי היעילות של אלגוליקס נשמרה ללא תלות בתת-הקבוצה שנבדקה. לציין כי נצפתה אינטראקציה סטטיסטית בין היעילות לאלגוליקס לשימוש בתרופות אנלגטיקה בתחילת המחקר, רקע של הריון אך אינטראקציה זאת הייתה חסרת משמעות קלינית.

הפחתה בכאב (לפי דיווח עצמי של המשתתפות) לאחר שלושה חודשי טיפול הודגמה בכל תת הקבוצות שנבדקו במשתתפות שנטלו אלגוליקס 200 מ"ג פעמיים ביום וברוב תת-הקבוצות של המטופלות שנטלו אלגוליקס 150 מ"ג פעם ביום. בנוסף, נשים בכלל תת הקבוצות חוו שיפור בכלל המרכיבים של סולם Endometriosis Health Profile 30 המעיד על איכות חיים הקשורה בבריאות ובכלל זה בכאב, תחושת שליטה, תמיכה סוציאלית, בריאות נפשית ודימוי עצמי.

תוצאות מחקר זה מדגימות כי אלגוליקס יעילה בהפחתת תסמיני דיסמנוריאה ו-NMPP ושיפור איכות חיים לעומת אינבו באוכלוסייה מגוונת של נשים הסובלות מכאב בינוני עד חמור על רקע אנדומטריוזיס הן בהיבט הנתונים הדמוגרפיים שלהן והן בהיבט חומרת מחלתן.

מקור:

Abrao MS, Surrey E, Gordon K, Snabes MC, Wang H, Ijacu H, Taylor HS. Reductions in endometriosis-associated pain among women treated with elagolix are consistent across a range of baseline characteristics reflective of real-world patients. BMC Womens Health. 2021 Jun 16;21(1):246. doi: 10.1186/s12905-021-01385-3. PMID: 34134684; PMCID: PMC8210385.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנדומטריוזיס,  כאבים,  אלגוליקס,  אנטגוניסטים ל-GnRH