אנדומטריוזיס

אבחנה מדויקת של אנדומטריוזיס באמצעות מיקרו-רנ"א בסרום

חוקרים פיתחו אלגוריתם המסוגל לאבחן אנדומטריוזיס באופן שאינו פולשני

23.06.2020, 10:56
ניתוח גיניקולוגי באמצעות ציוד לפרוסקופי. אילוסטרציה

אנדומטריוזיס הינה מחלה כרונית המשפיעה על כמיליון נשים ברחבי העולם, המאובחנת באופן מסורתי על ידי ניתוח לפרוסקופי. המחסום האבחנתי הנ"ל מעכב את הזיהוי והטיפול בשנים, ומוביל לכאב מתמשך והתקדמות של המחלה. פיתוח בדיקות אבחנתיות שאינן פולשניות יכול לשפר באופן משמעותי את האבחנה בזמן. החוקרים בחנו מיקרו-רנ"א בסרום כביו-מרקר אבחנתי לאנדומטריוזיס, בנשים עם תסמינים גינקולוגיים של המחלה. מטרת החוקרים הייתה לתקף את השימוש במיקרו-רנ"א, כשיטה אבחנתית שאינה פולשנית לזיהוי אנדומטריוזיס.

החוקרים עיצבו מחקר פרוספקטיבי שהעריך נבדקות עם אינדיקציה קלינית לניתוח גינקולוגי, במרכז רפואי אקדמאי. דגימות סרום נאספו לפני הניתוח מ-100 נבדקות. הנשים נבחרו לפי נוכחות של תסמינים והלפרוסקופיה בוצעה על מנת לאמת או לשלול נוכחות אנדומטריוזיס. החוקרים קבעו את קבוצת הבקרה על פי היעדר מחלה נראית לעין בעת הניתוח. החוקרים מדדו מיקרו-רנ"א בסרום ובפרט miR-125b-5p, miR-150-5p, miR-342-3p, miR-451a, miR-3613-5p ו-let-7b, באמצעות תגובת PCR כמותית בזמן אמת, בשיטת סמיות, כאשר הבודק לא יודע את סטטוס המחלה. החוקרים ביצעו אנליזת אפיון מתופעלת על ידי מקלט לכל מיקרו-רנ"א, כמו גם לשילובים שונים ביניהם. הם חוללו אלגוריתם המשלב בין ערכי ביטוי של סוגי מיקרו-רנ"א הנ"ל, באמצעות שימוש בלמידת מכונה עם ממיין Forest רנדומלי. כל זאת על מנת לנבא נוכחות או היעדר אנדומטריוזיס בממצאי הניתוח. האלגוריתם נבחן על מאגר נתונים בלתי תלוי של 48 נבדקות שלא לקחו חלק בהרצת האימון (24 עם אנדומטריוזיס ו-24 נבדקות בקרה), על מנת לתקף את הביצוע האבחנתי.

החוקרים מצאו כי גיל הנשים הממוצע היה 34.1 בקבוצת האנדומטריוזיס ו-36.9 בקבוצת הבקרה. לנבדקות בקבוצת הבקרה היו מגוון פתולוגיות, כאשר שרירן רחמי השכיח מבניהן (ב-39 נבדקות). עוד נמצא כי לנבדקות עם אנדומטריוזיס היו רמות ביטוי גבוהות באופן משמעותי של 4 סוגי מיקרו-רנ"א בסרום: miR-125b-5p, miR-150-5p, miR-342-3p ו-miR-451a. שני סוגים של מיקרו-רנ"א הציגו רמות נמוכות יותר משמעותית בקבוצת האנדומטריוזיס: miR-3613-5p ו-let-7b. בנוסף, מיקרו-רנ"א מסוימים היו בעלי מאפיינים של תפעול המקלט עם שטח מתחת לעקומה הנע בין 0.68-0.92. אלגוריתם ממיין המשלב בין הסוגים, הניב שטח מתחת לעקומה של 0.94 כאשר עבר תיקוף בקבוצת הנבדקות הבלתי תלויה, שלא נכללה בהרצת המבחן. כאשר ביצעו אנליזה של רמות הביטוי של כל מיקרו-רנ"א, על סמך הדירוג של ASRMי(American Society of Reproductive Medicine), נחשף כי כל סוגי המיקרו-רנ"א יכולים להבדיל בין דרגה I/II של אנדומטריוזיס מבקרה, ודרגה III/IV מבקרה, אך ההבדל בין דרגה I/II ל-III/IV לא היה מובהק. אנליזה של תתי קבוצות הראתה כי הן לשלב במחזור החודשי והן לשימוש בתכשירים הורמונליים, לא הייתה השפעה משמעותית על רמות הביטוי של מיקרו-רנ"א שנכנסו לאלגוריתם.

החוקרים הגיעו למסקנה כי זה הוא הדיווח הראשון המראה ביו-מרקרים בדמות מיקרו-רנ"א, שיכולים להבחין בצורה אמינה בין אנדומטריוזיס לבין פתולוגיות גינקולוגיות אחרות, עם שטח מתחת לעקומה של יותר מ-0.9, ב-2 מחקרים שאינם תלויים אחד בשני. החוקרים תיקפו את הביצוע של אלגוריתם המבוסס על ביו-מרקרים של מיקרו-רנ"א שזוהו זה מכבר, והדגימו את הפוטנציאל לזהות אנדומטריוזיס בתנאים קליניים, דבר המאפשר אבחנה וטיפול מוקדמים יותר. היכולת לאבחן אנדומטריוזיס באופן שאינו פולשני יכולה להוריד את הזמן עד לאבחנה, את הסיכון בניתוח, שנות חוסר הנוחות, התקדמות המחלה, תחלואה נלווית והעלויות למערכת הבריאות.

מקור: 

Moustafa, S. et al. (2020). AJOG. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2020.02.050

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  אבחנה לא פולשנית,  למידת מכונה,  לפרוסקופיה,  מחקרים
תגובות