אנדומטריוזיס

אלגוליקס כטיפול לכאבים על רקע אנדומטריוזיס

שני מחקרי פאזה 3 מראים כי אלגוליקס, תרופה פומית אנטגוניסטית ל-GnRH, מפחיתה תסמיני כאב בנשים עם אנדומטריוזיס וכי ייתכן והשימוש בה כרוך בפחות תופעות לוואי מתרופות אחרות לאנדומטריוזיס

07.06.2020, 15:43
תסמיני המחזור החודשי. אילוסטרציה

מאמר זה שפורסם ב- Journal of obstetrics and Gynaecology Canada סוקר את השימושים באלגוליקס, תרופה אנטגוניסטית לקולטן ל-GnRH, ברפואת נשים ובדגש על אנדומטריוזיס. אנדומטריוזיס הינו מצב המאופיין בגדילה פתולוגית, תלויית הורמונים של רקמה אנדומטריאלית מחוץ לרחם. מצב זה גורם לכאבי מחזור וכאב אגני ולעיתים קרובות מוביל לבעיות פוריות.

אלגוליקס הינה תרופה הניטלת פומית ומדכאת הפרשה של FSH, LH, אסטרדיול ופרוגסטרון באופן תלוי מינון. ניתן לעלות במינון התרופה על מנת להשיג דיכוי הורמונלי חלקי או מלא. אלגוליקס נספגת במהירות (כ-1.5 שעות) ומסולקת מהר (זמן מחצית חיים של 4-6 שעות) כך שניתן לשלוט בצורה יעילה על רמות התרופה לצורך השגת דיכוי הורמונלי בהתאם לקליניקה ולסמפטומים של המטופלת.

היעילות והבטיחות של אלגוליקס כטיפול יעיל בכאבים הקשורים באנדומטריוזיס הודגמו בשני מחקרי פאזה 3 מקבילים אשר נמשכו שישה חודשים. טיפול באלגוליקס לעומת אינבו הוביל לשיפור משמעותי קלינית ותלוי מינון בדיסמנוריאה וכאבי אגן שאינם קשורים לווסת ללא עלייה בשימוש בתרופות כנגד כאבים. בנוסף, באופן מובהק סטטיסטית, יותר נשים דיווחו על שיפור סובייקטיבי "גדול מאוד" או "גדול" בכאבים הקשורים לאנדומטריוזיס בקבוצת האלגוליקס לעומת קבוצת האינבו.

היכולת לאזן בין יעילות לנסבלות התרופה על ידי טיטור המינון והעובדה שהתרופה ניטלת פומית הופכים אותה לאפשרות טיפולית מובילה עבור נשים עם אנדומטריוזיס. כתוצאה מהיכולת לטטר את המינון, ככל הנראה, השימוש באלגוליקס כרוך בפחות תופעות לוואי מאשר תרופות אגוניסטיות ל-GnRH אם כי לא בוצעו מחקרי "ראש בראש" בין שני סוגי תרופות אלו.

תוצאות סופיות משלבי ההארכה של מחקרי הפאזה 3 יספקו תוצאות בנוגע ליעילות והבטיחות ארוכות הטווח של אלגוליקס.

מקור: 

Taylor, H.S. (2018) JOGC. 40(7), 931.

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  כאבים,  יעילות,  בטיחות,  אלגוליקס,  אנטגוניסטים ל-GnRH,  מחקרים