חדשות

ניתוח זעיר פולשני ב"הדסה" הציל מטופל בן 84 עם מפרצת לבבית מסכנת חיים

ההליך החדשני והמורכב מנע מחולה עם מפרצת לבבית לעבור ניתוח לב פתוח ובו הושתל סטנט ייחודי שפותח על ידי חברת סטארט-אפ ישראלית

ד"ר דוד פלנר בעת הצנתור. "טיפול חדשני ביותר המחליף ניתוח נרחב בפרוצדורה המבוצעת באמצעות שלוש דקירות"

ניתוח זעיר פולשני המתבצע פעם שנייה בישראל וב"הדסה עין כרם" בלבד, הציל את חייו של מטופל בן 84 שסבל ממפרצת מסכנת חיים בקשת אבי העורקים. הוא לא יכול היה לעמוד בניתוח פתוח להחלפת הקשת, לכן הושתל תומכן (סטנט) מיוחד. צוות רב תחומי תכנן את הפרוצדורה הזעיר-פולשנית.

בניתוח השתתפו: ד"ר דוד פלנר, מצנתר ממערך הלב, פרופ' עוז שפירא וד"ר עמית קורח ממחלקת ניתוחי לב-חזה ופרופ' מריו לאשה, מנתח לב וכלי דם מבית החולים האוניברסיטאי בציריך. ד"ר פלנר ופרופ' לאשה מסרו כי ביצעו 49 הליכים אלה בעולם עד כה.

המערכת המושתלת בשם נקסוס פותחה בחברת הסטארט-אפ הישראלית אנדוספאן. בתהליך הפיתוח השתתפו ד"ר פלנר ופרופ' לאשה.

עקב מורכבות התהליך, המבנה האנטומי התלת מימדי של קשת אבי העורקים והשאיפה למזער אי ודאות בשעת ההשתלה, מייצרים לקראת ביצוע הפרוצדורה מודל של אבי העורקים של החולה, המודפס במדפסת תלת מימד ובעת התכנון מבצע הצוות סימולציה מלאה, "יבש לפני רטוב", של ההשתלה. היא נעשתה במעבדת הצנתורים ב"הדסה".

רק לאחר שההדמיה הציגה תוצאות טובות פנה הצוות לטיפול עצמו. הוא התבצע בחדר הצנתור ההיברידי שבמערך הלב ב"הדסה".

ד"ר פלנר מסר: "זו בהחלט לא התערבות רגילה. הפרוצדורה הזו מחליפה ניתוח פתוח מורכב ביותר, המחייב למעשה עצירת מחזור הדם, ניתוק כלי הדם המזינים את המוח וקירור החולה. רבים מהחולים אינם מועמדים כלל לניתוח הפתוח עקב הסיכון הניתוחי העצום.

"הגיאומטריה המרחבית של קשת אבי העורקים הכוללת את מוצא כלי הדם למוח, קרבתה ללב, למסתם ולעורקים הכליליים, התנועתיות הנובעת מפעימות הלב והנשימה – כל אלה מהווים אתגר עצום בפיתוח והשתלה בצנתור של סטנט לקשת אבי העורקים. לא מפתיע שעד עתה לא היה בנמצא התקן המיועד ספציפית להשתלה בקשת אבי העורקים".

עוד אמר ד"ר פלנר כי המערכת המורכבת וההליך עצמו המחיש כי מדובר במערכת מודולרית המורכבת משני חלקים המרכיבים יחד את הקשת המושתלת. למטופל הוכנס תיל מוביל מעורק הזרוע היוצא מעורק המפשעה. התיל מוליך את השתל המיועד בצורתו הסגורה עד למיקום המדויק בקשת אבי העורקים ושם פותחים אותו הרופאים, מהענף לעורק עלום השם המזין את עורקי המוח, לקשת אבי העורקים.

לאחר מכן, בהתאמה מושלמת, מובל החלק השני ומחובר לראשון על מנת לבנות את המערכת השלמה בתוך המפרצת עצמה. כאשר המערכת הזאת במקומה, הדם זורם דרך המשתל עצמו והמפרצת מבודדת מזרם הדם ולחץ הדם, כך שהמטופל מוגן מקרע במפרצת. זה בהחלט טיפול חדשני ביותר המחליף ניתוח נרחב בפרוצדורה המבוצעת באמצעות שלוש 'דקירות מחט'".

נושאים קשורים:  ד"ר דוד פלנר,  פרופ' עוז שפירא,  פרופ' מריו לאשה,  חדשות,  ניתוח זעיר פולשני,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
01.03.2019, 09:35

הציל את חייו של בן 84 שלא היה יכול לעמוד בניתוח פתוח.

1. לכמה שנים ובאיזו איכות חיים?
2. מה התחלואה הנלווית של אותו מטופל ומה יכולותיו התפקודית לפי ADL ובכלל לפני הניתוח?
3. האם היו מבצעים פעולה ראשונה זו באדם נגיד בן 60?
4. מה העלות הכספית של הפרוצדורה, בכלל זה מהלך טרום ובתר ניתוחי, כוחר רפואי וכוח סיעודי וכמה שנות אדם ניתן לחסוך באיתור וטיפול בגורמי סיכון למחלות טרשתיות ברפואה המונעת?

אנונימי/ת
01.03.2019, 17:48

יששכר רועם . האם מישהו שם אותך בתפקיד אלוהים ???
מה זה כל הסעיפים האלו ובעקר סעיף 4. תפקיד הרופא להציל חיי אדם. ולא לשקול ולהחליט מי לחיים ומי למוות ??. מביש. אבל פגשתי את בעלי מקצוע ברפואה עם סינדרום אלוהים עוד בתחילת לימודי. והסינדרום הזה קיים כנראה לאנשי מקצוע מסוימים במהלך כל חייהם. אדם עם תיסמנות אין מה להסביר לו שיש לו תסמנות . רק איש בריאות הנפש יוכל אולי לנסות לעזור בתחום זה .

02.03.2019, 20:00

חן חן ידידי. שבוע טוב לך.